Publiczne Przedszkole nr 2 w Pile

Wesołe nutki

 

Program autorski zajęć z orkiestrą przedszkolną prowadzonych metodą aktywnego słuchania muzyki wg Batti Strauss, rozszerzony o pomysły własne.

Opracowanie i prowadzenie: mgr Maria Adamska

SPIS TREŚCI

  1. Wstęp
  2. Charakterystyka programu
  3. Cel ogólny programu
  4. Cele szczegółowe
  5. Tematyka zajęć
  6. Treści kształcenia
  7. Przewidywanie osiągnięcia
  8. Utwory do opracowania z dziećmi
  9. Bibliografia

Muzyki nie słucha się jedynie uszami,
słyszy się ją wibrującą w całym ciele, mózgu i sercu

Emila Jagues’a Dalcroze, Notes Bariolees

 

  • Wstęp

 

Obcowanie z dźwiękiem i muzyką powinno być nieodłącznym elementem życia każdego człowieka, szczególnie w dzieciństwie, kiedy jego rozwój następuje w sposób najbardziej intensywny. Muzyka stanowi jedną z najlepszych metod kształtowania wrażliwości i formowania charakteru człowieka. Wielu psychologów uważa, że uzdolnienia muzyczne dziecka najlepiej rozwijają się do 9 roku życia. W tym czasie, dzięki odpowiedniej stymulacji, można znacznie poszerzyć zakres jego umiejętności.

Kontakt z muzyką jest dla dziecka źródłem twórczych poczynań, różnorodnych poszukiwań, stymuluje do samowyrażania się (np. w tańcu, śpiewie). Ponadto muzyka rozwija u dziecka dodatnie cechy charakteru, zdolności poznawcze, a cała osobowość kształtowana jest harmonijnie i wielostronnie.

Do wartości wychowawczych muzyki można zaliczyć:

      • kształtowanie kultury muzycznej;
      • doskonalenie smaku muzycznego;
      • rozwijanie umiejętności słuchania;
      • rozumienie własnej psychiki, obyczajów, warunków do życia;
      • rozbudzenie zainteresowań i sympatii do ludzi;
      • kształtowanie umiejętności wypowiadania się;
      • odczuwanie piękna;
      • oddziaływanie na dyspozycję dziecka do pracy, oraz na pamięć;
      • rozwijanie poczucia więzi grupowej;
      • rozwijanie samodzielności.

Sposób, w jaki dziecko zostaje zachęcone do słuchania muzyki, ma decydujący wpływ na jego dalszy rozwój. Dzięki zajęciom opartym o słuchanie utworów klasycznych, dziecko rozwija twórczą postawę i buduje wrażliwość na świat dźwięków.

Tworząc program autorski „Wesołe nutki”, miałam na celu wzbudzenie w dzieciach miłość do muzyki i wrażliwość na jej piękno.

Program oparłam na metodzie aktywnego słuchania muzyki wg Bathi Strauss. Zajęcia prowadzone tą metodą mają na celu przybliżenie dzieciom muzyki klasycznej. Słuchanie muzyki tą metodą integruje różne formy aktywności dzieci: słuchanie muzyki, gra na instrumentach, taniec, śpiew z elementami pantomimy, dramy i różnych form plastycznych. Dzięki temu dziecko w sposób niewerbalny odkrywa różne aspekty dzieła muzycznego: jego formę, tempo, rytm, dynamikę. Aktywne słuchanie muzyki ma przebieg zabawy, w której podczas kolejnych etapów dziecko odkrywa nowe doświadczenia muzyczne.

 

  • Charakterystyka programu

 

Program powstał na podstawach własnych obserwacji, doświadczeń zawodowych, kursów i szkoleń. Treści programowe zgodne są z założeniami nowej podstawy programowej wychowania przedszkolnego zatwierdzonej przez MEN z dnia 14.02.2017 r.

Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:

      • chętnie uczestniczy w zbiorowym śpiewie, tańcach, muzykuwaniu;
      • dostrzega zmiany dynamiki, tempa i wysokości dźwięków utworu muzycznego;
      • tworzy muzykę, korzystając z instrumentów perkusyjnych (oraz innych przedmiotów), a także improwizuje ją ruchem;
      • w skupieniu słucha muzyki, w tym także muzyki klasycznej.

Program jest przeznaczony dla 5 i 6 l. uzdolnionych muzycznie. Uwzględnia on, zgodnie z podstawą programową potrzeby i możliwości rozwojowe dziecka, zachowując przy tym zasadę stopniowania trudności.

 

  • Cel ogólny programu

 

      • poszerzenie zainteresowań muzycznych dzieci przez aktywne słuchanie muzyki oraz kształcenie percepcji słuchowej;
      • przygotowanie dziecka do roli świadomego odbiorcy, wykonawcy i twórcy muzyki;
      • kształcenie właściwych postaw społecznych- nabywanie umiejętności przejawiania zachowań akceptowalnych społecznie np. cierpliwości, panowania nad emocjami, zaangażowania, współpracy, empatii.

 

  • Cele szczegółowe

 

      • rozwijanie indywidualnych zainteresowań, uzdolnień muzycznych i postawy twórczej;
      • rozbudzenie wrażliwości na muzykę;
      • zapoznanie z wybranymi utworami;
      • rozwijanie poczucia rytmu;
      • kształcenie koordynacji przestrzenno-ruchowej;
      • gra na instrumentach perkusyjnych i niekonwencjonalnych;
      • umiejętność wyrażania muzyki gestem i ruchem;
      • pokonywanie lęków i nieśmiałości;
      • nauka wyzwalania pozytywnych emocji;
      • budowanie pozytywnego obrazu własnej osoby oraz więzi emocjonalnej z rówieśnikami;
      • rozumienie zasad współdziałania dla osiągnięcia wspólnego celu;
      • przestrzeganie ogólnych zasad i reguł;
      • aktywny udział w zajęciach przedszkola.

 

  • Tematyka zajęć

 

      • opanowanie rytmicznego poruszania się;
      • doskonalenie poczucia rytmu, tempa;
      • akcentowanie ruchem i dźwiękiem rytmu muzycznego;
      • opanowanie umiejętności rytmicznego grania na instrumentach perkusyjnych;
      • łączenie elementów ruchy z grą na instrumencie;
      • opanowanie umiejętności współdziałania w zespole;
      • prezentacje artystyczne podczas wydarzeń przedszkolnych i środowiskowych.

 

  • Treści kształcenia

 

      • fabularyzacja utworów muzycznych;
      • interpretacja ruchowa utworów muzycznych;
      • proste układy rytmiczno-taneczne;
      • zabawy przy muzyce;
      • instrumentacją utworów z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych i niekonwencjonalnych;
      • wcielenie się w rolę artysty i dyrygenta;
      • występy dla dzieci z innych grup, rodziców, na uroczystościach przedszkolnych.

 

  • Przewidywanie osiągnięcia

 

Dziecko:

      • rozwija swoje zdolności i zainteresowania;
      • jest wrażliwe na piękno utworów muzycznych i potrafi czerpać z nich korzyści;
      • potrafi panować nad emocjami;
      • wierzy we własne siły i możliwości twórcze,
      • odczuwa radość z ekspresji twórczej;
      • potrafi poruszać się w rytmie;
      • potrafi zagrać na wybranych instrumentach perkusyjnych wg ustalonego rytmu do słuchanej muzyki;
      • potrafi skupić uwagę na dyrygencie;
      • umie skoordynować elementy ruchu ze słyszanym rytmem muzycznym;
      • współdziała w zespole w celu osiągnięcia zbiorowego sukcesu;
      • czerpie przyjemność z umiejętności zaprezentowania się publiczności;
      • aktywnie uczestniczy w życiu przedszkola i środowiska;
      • radzi sobie z tremą związaną z występami publicznymi.

 

  • Utwory do opracowania z dziećmi

 

      • Country dance – J. F Handel;
      • Fiesta Aymara – mel. ludowa – Argentyna;
      • Galop – D. Kabalewski;
      • Taniec węgierski – J. Brahms;
      • Polka Italiano – S. Rachmaninow;
      • Le Basque – ar. J. Galway;
      • Pizzicato – L. Delibes;
      • Marsz turecki – L. Van Beethoven;
      • Marsz Radeckiego – J. Strauss;
      • Moment Musicale – Fr. Schubert.

Repertuar utworów będzie rozszerzony w zależności od potrzeb związanych z tematyką zajęć oraz zainteresowaniami dzieci.

 

  • Bibliografia

 

    • Bayer K., Wacławski A. „Zabawy z klasyką”, Poznań 2018
    • Metoda aktywnego słuchania Batii Strauss
    • Ławrowska R. „Muzyka i ruch”, WSiP, Warszawa 1991
    • Malko D. „Metodyka wychowania w przedszkolu” WSiP, Warszawa 1990
    • Rozporządzenie MEN z dnia 14.02.2017 w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego…
    • Sacher W. A. „Słuchanie muzyki i aktywność artystyczna dzieci”, Wyd. Impuls, Kraków, 1999
Skip to content