Autor: Małgorzata KOZIOŁ
Wstęp
Twórczość plastyczna jest jedną z ważniejszych form działalności dziecka w wieku przedszkolnym. Dzięki plastyce dziecko nie tylko pobudza i wyraża swoje myśli i emocje ale również zaspakaja potrzebę ekspresji. Jednym z wielu zadań przedszkola jest stymulowanie rozwoju takich zdolności dzieci, dzięki którym kształtują one swoją osobowość, zwiększając tym samym szansę powodzenia w szkole i w życiu. Przedszkole ma stworzyć dzieciom wa-runki, w których znajdą odwagę, aby podjąć wyzwania i wykorzystać własne możliwości oraz zdolności, uczyć wiary we własne siły jak również starać się usuwać zahamowania, poczucie niepewności. Wydaje się oczywiste, że jednym z lepszych a być może najlepszym sposobem wspomagającym wszechstronny rozwój dziecka a przy tym harmonijny rozwój osobowości są zajęcia plastyczne.
Praca umysłu w połączeniu z pracą rąk sprawia, że zajęcia artystyczne stają się ważnym nie-werbalnym środkiem poznawania otaczającej rzeczywistości.
Program „Mały Picasso” jest wyrazem zainteresowania i troski dziecko oraz rozwój jego zdol-ności. Sztuki plastyczne umożliwiają dziecku ujawnienie własnych myśli i uczuć. Twórczość plastyczna jest jedną z ważniejszych form działalności dziecka w wieku przedszkolnym.
Realizacja programu z pewnością przyczyni się do ogólnego rozwoju dziecka, umożliwi mu aktywne poznawanie świata zgodnie z jego potrzebami zainteresowaniem zdolnościami po-przez zabawy plastyczne uwzględniające kreatywność, indywidualizm i swobodną ekspresje twórczości plastycznej oraz zastosowanie różnorodności technik plastycznych.
Założenia programowe:
Cel główny programu:
- rozwijanie uzdolnień i zainteresowań artystycznych dzieci oraz ich wrodzonych możliwości twórczych poprzez różnorodne działania plastyczne
Cele szczegółowe:
- stwarzanie okazji do poznawania różnorodnych technik plastycznych oraz do eksperymentowania różnym materiałem i narzędziami.
- kształtowanie twórczej postawy i kreatywności,
- wyrażanie swojej wiedzy, przeżyć i doświadczeń za pomocą plastycznych środków wyrazu,
- nazywanie i rozróżnianie niektórych dziedzin sztuki: rzeźba, malarstwo, ceramika,
- odkrywanie i budzenie wiary we własne możliwości i zdolności,
- nazywanie podstawowych plastycznych materiałów plastycznych,
- kształtowanie zainteresowania wytworami artystycznymi – dziełami sztuki poprzez obcowanie z malarstwem, architekturą i fotografią,
- właściwe zachowanie się w muzeach i na wystawach,
- czerpanie radości z swojej twórczości.
Przewidywalne osiągnięcia dzieci:
Dziecko:
- dostrzega walory estetyczne przedmiotów, zjawisk w przyrodzie, różnorodność barw i form;
- posługuje się plamą, linią, szeroką paletą barw, poznaje i nazywa odcienie kolorów;
- potrafi ukazać za pomocą działań plastycznych swoje spostrzeżenia i przeżycia o otaczającym świecie;
- zna różnorodne techniki plastyczne oraz posługuje się nimi w praktyce;
- sprawnie posługuje się narzędziami i wykorzystuje różnorodne materiały;
- przestrzega zasad ładu i porządku w toku i po działalności plastycznej,
- samodzielnie organizuje stanowisko pracy,
- potrafi zinterpretować swoja twórczość,
- wypowiada się na temat swojej pracy plastycznej,
- odczuwa satysfakcję z prezentowanego wytworu,
- czuje się odpowiedzialny za wykonywanie pracy zespołowej,
- interesuje się sztuką oraz zna wybrane dzieła sztuki polskiej i światowej (obrazy, rzeźby, fo-tografie);
- potrafi właściwie zachować się w muzeach i na wystawach,
Uwagi o realizacji programu:
Zajęcia odbywają się raz w tygodniu przez 30-45 minut. Program powinien być realizowany z małą grupą dzieci (do 8), dzięki temu nauczyciel skutecznie może realizować wyznaczone ce-le. Program ma charakter otwarty, można go modyfikować i dostosować do potrzeb i możli-wości dziecka.
Zadania nauczyciela:
Nauczyciel powinien być wrażliwy i empatyczny w stosunku do dzieci, mieć właściwe podej-ście do proponowanych dzieciom zajęć:
- organizuje miejsce do działań plastycznych,
- tworzy sytuacje edukacyjne sprzyjające samodzielnemu myśleniu i rozwiązywaniu zadań,
- inspiruje dzieci, motywuje do zabawy plastyką poprzez wyzwalanie w nich ciekawości, rozwijanie wyobraźni i fantazji,
- zaspakaja potrzebę bezpieczeństwa, akceptacji i swobody w działaniu.
Metody pracy:
- swobodna ekspresja,
- doświadczeń i eksperymentowania,
- pokazu i obserwacji,
- zadania inspirujące,
- konkursy,
- praca według wzoru.
Formy pracy:
- praca indywidualna,
- praca w grupach,
- praca w zespole,
- zajęcia plenerze,
- wystawa prac.
Propozycje technik plastycznych:
Stosowanie różnorodnych technik plastycznych wpływa na wzrost zainteresowania dzieci pracą plastyczną, jest katalizatorem twórczego działania i wyrażania ekspresji.
- Rysowanie węglem.
- Rysowanie święcą.
- Rysowanie ołówkiem i gumką.
- Rysunek kredką lub pastelami suchymi na papierze ściernym.
- Rysowanie patykiem na podkładzie z farby klejowej.
- Malowanie na sucho kredkami świecowymi.
- Malowanie akwarelą.
- Malowanie „mokre w mokrym”.
- Malowanie farbami kryjącymi.
- Malowanie gąbką.
- Malowanie na folii ogrodniczej – zasady jak przy malowaniu na szkle.
- Malowanie na podkładzie z kaszy.
- Malowanie na podkładzie z trocin.
- Puentylizm (pointylizm).
- Wydzieranka.
- Wycinanka z papieru.
- Witraże.
- Wycinanka ze szmatek.
- Collage.
- Collage ze strużyn kredek.
- Kompozycje z małych kawałków materiału.
- Wyklejanka z kulek bibuły.
- Origami.
EWALUACJA REALIZACJI PROGRAMU
Ewaluacja realizacji programu kółka plastycznego obejmować będzie:
- systematyczną ekspozycję prac plastycznych dzieci,
- udział w konkursach wewnętrznych i zewnętrznych,
- umieszczanie prac plastycznych w postaci zdjęć na stronie internetowej przedszkola,
- wystawa prac w hallu przedszkola.
Ewaluacja końcowa programu przeprowadzona będzie w oparciu o:
- zgromadzone prace plastyczne dzieci,
- własne obserwacje osiągnięć dzieci,
- rozmowy z dziećmi nad powodzeniem zajęć,
- wyrażenie informacji zwrotnej przez dzieci z zajęć za pomocą ustalonych znaków rączek „zoomów” (kciuk do góry – bardzo ciekawe, kciuk poziomo – średnio interesujące, kciuk w dół – nie podobały mi się),
- wywiad dla dziecka uczęszczającego na zajęcia kółka plastyczne.
WYWIAD DZIECKA UCZĘSZCZAJĄCEGO NA ZAJĘCIA PLASTYCZNE
- Czy lubisz chodzić na zajęcia plastyczne? TAK / NIE
- Czego uczysz się na tych zajęciach?
- Dlaczego chodzisz na zajęcia plastyczne?
- Narysuj odpowiednią mimikę swojej twarzy po zajęciach.