Publiczne Przedszkole nr 2 w Pile

Mały Picasso

 

PROGRAM KÓŁKA PLASTYCZNEGO „MAŁY PICASSO”

Autor: Małgorzata KOZIOŁ

Wstęp

Twórczość plastyczna jest jedną z ważniejszych form działalności dziecka w wieku przedszkolnym. Dzięki plastyce dziecko nie tylko pobudza i wyraża swoje myśli i emocje ale również zaspakaja potrzebę ekspresji. Jednym z wielu zadań przedszkola jest stymulowanie rozwoju takich zdolności dzieci, dzięki którym kształtują one swoją osobowość, zwiększając tym samym szansę powodzenia w szkole i w życiu. Przedszkole ma stworzyć dzieciom wa-runki, w których znajdą odwagę, aby podjąć wyzwania i wykorzystać własne możliwości oraz zdolności, uczyć wiary we własne siły jak również starać się usuwać zahamowania, poczucie niepewności. Wydaje się oczywiste, że jednym z lepszych a być może najlepszym sposobem wspomagającym wszechstronny rozwój dziecka a przy tym harmonijny rozwój osobowości są zajęcia plastyczne.

Praca umysłu w połączeniu z pracą rąk sprawia, że zajęcia artystyczne stają się ważnym nie-werbalnym środkiem poznawania otaczającej rzeczywistości.

Program „Mały Picasso” jest wyrazem zainteresowania i troski dziecko oraz rozwój jego zdol-ności. Sztuki plastyczne umożliwiają dziecku ujawnienie własnych myśli i uczuć. Twórczość plastyczna jest jedną z ważniejszych form działalności dziecka w wieku przedszkolnym.

Realizacja programu z pewnością przyczyni się do ogólnego rozwoju dziecka, umożliwi mu aktywne poznawanie świata zgodnie z jego potrzebami zainteresowaniem zdolnościami po-przez zabawy plastyczne uwzględniające kreatywność, indywidualizm i swobodną ekspresje twórczości plastycznej oraz zastosowanie różnorodności technik plastycznych.

Założenia programowe:

Cel główny programu:

  • rozwijanie uzdolnień i zainteresowań artystycznych dzieci oraz ich wrodzonych możliwości twórczych poprzez różnorodne działania plastyczne

Cele szczegółowe:

  • stwarzanie okazji do poznawania różnorodnych technik plastycznych oraz do eksperymentowania różnym materiałem i narzędziami.
  • kształtowanie twórczej postawy i kreatywności,
  • wyrażanie swojej wiedzy, przeżyć i doświadczeń za pomocą plastycznych środków wyrazu,
  • nazywanie i rozróżnianie niektórych dziedzin sztuki: rzeźba, malarstwo, ceramika,
  • odkrywanie i budzenie wiary we własne możliwości i zdolności,
  • nazywanie podstawowych plastycznych materiałów plastycznych,
  • kształtowanie zainteresowania wytworami artystycznymi – dziełami sztuki poprzez obcowanie z malarstwem, architekturą i fotografią,
  • właściwe zachowanie się w muzeach i na wystawach,
  • czerpanie radości z swojej twórczości.

Przewidywalne osiągnięcia dzieci:

Dziecko:

  • dostrzega walory estetyczne przedmiotów, zjawisk w przyrodzie, różnorodność barw i form;
  • posługuje się plamą, linią, szeroką paletą barw, poznaje i nazywa odcienie kolorów;
  • potrafi ukazać za pomocą działań plastycznych swoje spostrzeżenia i przeżycia o otaczającym świecie;
  • zna różnorodne techniki plastyczne oraz posługuje się nimi w praktyce;
  • sprawnie posługuje się narzędziami i wykorzystuje różnorodne materiały;
  • przestrzega zasad ładu i porządku w toku i po działalności plastycznej,
  • samodzielnie organizuje stanowisko pracy,
  • potrafi zinterpretować swoja twórczość,
  • wypowiada się na temat swojej pracy plastycznej,
  • odczuwa satysfakcję z prezentowanego wytworu,
  • czuje się odpowiedzialny za wykonywanie pracy zespołowej,
  • interesuje się sztuką oraz zna wybrane dzieła sztuki polskiej i światowej (obrazy, rzeźby, fo-tografie);
  • potrafi właściwie zachować się w muzeach i na wystawach,

Uwagi o realizacji programu:

Zajęcia odbywają się raz w tygodniu przez 30-45 minut. Program powinien być realizowany z małą grupą dzieci (do 8), dzięki temu nauczyciel skutecznie może realizować wyznaczone ce-le. Program ma charakter otwarty, można go modyfikować i dostosować do potrzeb i możli-wości dziecka.

Zadania nauczyciela:

Nauczyciel powinien być wrażliwy i empatyczny w stosunku do dzieci, mieć właściwe podej-ście do proponowanych dzieciom zajęć:

  • organizuje miejsce do działań plastycznych,
  • tworzy sytuacje edukacyjne sprzyjające samodzielnemu myśleniu i rozwiązywaniu zadań,
  • inspiruje dzieci, motywuje do zabawy plastyką poprzez wyzwalanie w nich ciekawości, rozwijanie wyobraźni i fantazji,
  • zaspakaja potrzebę bezpieczeństwa, akceptacji i swobody w działaniu.

Metody pracy:

  • swobodna ekspresja,
  • doświadczeń i eksperymentowania,
  • pokazu i obserwacji,
  • zadania inspirujące,
  • konkursy,
  • praca według wzoru.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,
  • praca w grupach,
  • praca w zespole,
  • zajęcia plenerze,
  • wystawa prac.

Propozycje technik plastycznych:

Stosowanie różnorodnych technik plastycznych wpływa na wzrost zainteresowania dzieci pracą plastyczną, jest katalizatorem twórczego działania i wyrażania ekspresji.

  1. Rysowanie węglem.
  2. Rysowanie święcą.
  3. Rysowanie ołówkiem i gumką.
  4. Rysunek kredką lub pastelami suchymi na papierze ściernym.
  5. Rysowanie patykiem na podkładzie z farby klejowej.
  6. Malowanie na sucho kredkami świecowymi.
  7. Malowanie akwarelą.
  8. Malowanie „mokre w mokrym”.
  9. Malowanie farbami kryjącymi.
  10. Malowanie gąbką.
  11. Malowanie na folii ogrodniczej – zasady jak przy malowaniu na szkle.
  12. Malowanie na podkładzie z kaszy.
  13. Malowanie na podkładzie z trocin.
  14. Puentylizm (pointylizm).
  15. Wydzieranka.
  16. Wycinanka z papieru.
  17. Witraże.
  18. Wycinanka ze szmatek.
  19. Collage.
  20. Collage ze strużyn kredek.
  21. Kompozycje z małych kawałków materiału.
  22. Wyklejanka z kulek bibuły.
  23. Origami.

EWALUACJA REALIZACJI PROGRAMU

Ewaluacja realizacji programu kółka plastycznego obejmować będzie:

  • systematyczną ekspozycję prac plastycznych dzieci,
  • udział w konkursach wewnętrznych i zewnętrznych,
  • umieszczanie prac plastycznych w postaci zdjęć na stronie internetowej przedszkola,
  • wystawa prac w hallu przedszkola.

Ewaluacja końcowa programu przeprowadzona będzie w oparciu o:

  • zgromadzone prace plastyczne dzieci,
  • własne obserwacje osiągnięć dzieci,
  • rozmowy z dziećmi nad powodzeniem zajęć,
  • wyrażenie informacji zwrotnej przez dzieci z zajęć za pomocą ustalonych znaków rączek „zoomów” (kciuk do góry – bardzo ciekawe, kciuk poziomo – średnio interesujące, kciuk w dół – nie podobały mi się),
  • wywiad dla dziecka uczęszczającego na zajęcia kółka plastyczne.

WYWIAD DZIECKA UCZĘSZCZAJĄCEGO NA ZAJĘCIA PLASTYCZNE

  1. Czy lubisz chodzić na zajęcia plastyczne? TAK / NIE
  2. Czego uczysz się na tych zajęciach?
  3. Dlaczego chodzisz na zajęcia plastyczne?
  4. Narysuj odpowiednią mimikę swojej twarzy po zajęciach.
Skip to content