Poprawna wymowa daje dziecku większą szansę na sukces szkolny i pozwala uniknąć niepotrzebnych stresów. Należy pamiętać, że nieprawidłowości artykulacyjne utrudniają nie tylko sytuację szkolną dziecka, ale i środowiskową – są bowiem powodem drwin ze strony rówieśników, czego następstwem mogą być zaburzenia zachowania dziecka z wadą wymowy. Prawidłowa wymowa ma również wpływ na procesy percepcyjne, szczególności na naukę czytania i pisania, dlatego należy starać się, aby zaburzenia artykulacyjne zostały skorygowane, zanim dziecko pójdzie do szkoły.
Rozumiejąc powagę sytuacji w naszym przedszkolu od lat we wrześniu są prowadzone badania przesiewowe wśród dzieci 4,5 i 6 letnich przez dyplomowanego logopedę w celu wyłonienia dzieci mających trudności artykulacyjne jak i komunikacyjne. Z wynikami badań zapoznawani są rodzice, do których kierowana jest informacja o proponowanej bezpłatnej terapii oraz wychowawcy, którzy wspierają rozwój mowy dziecka na terenie przedszkola. Po uzyskaniu pisemnej zgody rodziców na rozpoczęcie terapii dzieci zaczynają uczęszczać na zajęcia w małych grupach (3-4 osobowych) raz w tygodniu. W celu podniesienia skuteczności terapii, każdy „mały pacjent” ma swój zeszyt, do którego wpisywane są ćwiczenia, a następnie utrwalane w domu. Obecnie na terapię uczęszcza 46 dzieci, a w trakcie terapii realizowane są następujące cele:
Cele i zadania:
- rozwijanie spostrzegania wzrokowego i koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz orientacji przestrzennej
- rozwijanie percepcji słuchowej
- stymulowanie rozwoju procesów poznawczych
- usprawnianie artykulatorów
- wzbogacanie słownictwa czynnego i biernego
- liczenie sylab w wyrazach
- nauka właściwej artykulacji zaburzonych głosek
- poprawa płynności mowy
- utrwalanie znajomości liter i cyfr
- wdrażanie do samodzielnej i wytrwałej pracy
- doskonalenie umiejętności koncentracji na wykonywanym zadaniu
- wzbogacanie i utrwalanie wiedzy o otaczającym świecie
- rozwijanie sprawności grafomotorycznej
metody pracy:
- poglądowe
- pokaz
- obserwacja
- praktycznego działania
- praca z tekstem
- metody zabawowe
formy pracy:
- zindywidualizowana
- grupowa, zróżnicowana
Program pracy logopedycznej
I Ćwiczenia wstępne:
- Ćwiczenia żuchwy
- Ćwiczenia warg
- Ćwiczenia języka
- Ćwiczenia pionizujące język
- Ćwiczenia podniebienia miękkiego
- Ćwiczenia prawidłowego żucia i połykania
- ĆWICZENIA ODDECHOWE
II Ćwiczenia właściwe:
- Korygowanie wymowy niewłaściwie artykułowanych głosek (np. szeregu szumiącego, ciszącego, syczącego, głosek r, k, g, t, d, l)
- Ćwiczenia artykulacji głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych
- Ćwiczenia usprawniające funkcje analizy i syntezy słuchowej oraz wzrokowej
- Ćwiczenia słuchu fonematycznego
- Rozwijanie słownika czynnego dziecka
- Ćwiczenia usprawniające orientację przestrzenną
- Utrwalanie kształtów liter
- Rozwijanie wypowiedzi wielozdaniowej
Usprawnianie narządów artykulacyjnych.
- Ćwiczenia warg:
- cofanie kątów ust i obciążanie zębów, a następnie wypinanie warg do przodu, układając je w „dziób” (jak przy wymowie „y – u”);
- cofanie kątów ust i ukazywanie zębów przez zaokrąglenie warg (jak przy wymowie „o”);
- podnoszenie i opuszczenie dolnej wargi;
- podciąganie obu zwartych warg do góry i w dół – na przemian;
- cofanie lewego i prawego kąta ust – na przemian;
- cofanie obu kątów ust równocześnie;
- oblizywanie wargą wargi (górną i dolną na przemian);
- dotykanie górnymi siekaczami dolnej wargi, a dolnymi górnej – na przemian;
- przytrzymywanie siekaczami raz górnej wargi, raz dolnej z równoczesnym poruszaniem wargą wolną;
- nakładanie warg i poruszanie nimi naśladując królika;
- naśladowanie parskania konia;
- naśladowanie warkotu motoru.
- Masaż warg:
- przeprowadzanie go przy zwartych siekaczach ruchem okrężnym, a następnie – w dół i w górę (palcem).
- Ćwiczenia języka:
- wysuwanie języka na zewnątrz jamy ustnej;
- dotykanie końcem języka nosa i podbródka – na przemian;
- poruszanie językiem z lewa na prawo, dotykając czubkiem języka kątów ust;
- dotykanie językiem górnych zębów z wewnątrz i z zewnątrz;
- oblizywanie zębów językiem ruchem okrężnym przy zwartych wargach;
- lizanie podniebienia przy otwartych ustach;
- zlizywanie miodu lub zagęszczonego mleka ze spodeczka;
- zmienianie układu języka z wąskiego na szeroki;
- dynamizowanie mlaskania i cmokania;
- ssanie landrynek i żucie gumy;
- dynamiczne wymawianie: lalalalala________________lllllllll;
- dynamiczne wymawianie: ddddddd________________dt, dt, dt, dddttdddttdddtt.
- Ćwiczenie żuchwy:
- swobodne opuszczanie w dół i podnoszenie dolnej szczęki (język płaski, w bezruchu).
Ćwiczenia oddechowe.
Przykłady:
- wdech przez nos, wydech ustami;
- unoszenie rąk w górę podczas wdechu, spokojne opuszczanie rąk przy wydechu;
- wykonanie wdechu i zdmuchiwanie świeczki (powoli, szybko) na wydechu;
- wykonanie wydechu wymawiając „s” z jednakową głośnością;
- wykonanie wydechu dmuchając na skrawek papieru (odchylenie papieru musi być cały czas jednakowe);
- wykonanie wydechu wymawiając „s” raz ciszej raz głośniej;
- wydmuchiwanie baniek mydlanych przez słomkę;
- zdmuchiwanie płomyka świecy przy zwiększanej stopniowo odległości;
- dmuchanie na kłębuszki waty, papierowe kulki, piłeczki;
- nadmuchiwanie balonów;
- gra na organkach, trąbce, gwizdku.
Ćwiczenie słuchu fonemowego.
Ćwiczenia należy rozpocząć od rozróżniania fonemów najbardziej kontrastowych, np.: a, p, u, m ,i.
Ćwiczenia usprawniające funkcję analizy i syntezy wzrokowej.
Przykłady:
- wyszukiwanie różnic pomiędzy obrazkami.
- dobieranki obrazkowe, np. dobieranie par jednakowych rysunków lu figur geometrycznych, łączenie elementów związanych ze sobą
- dobieranka tematyczna, np. obrazki przedstawiające cztery pory roku – adekwatne symbole, np. sanki, owoce, bazie, kąpielówki
- składanie całości z części.
- układanie z różnych figur geometrycznych.
- uzupełnianie niekompletnych figur.
- zabawy graficzne, np. rysowanie konturów według podanego wzoru
- ćwiczenia na materiale wyrazowym, np. wyszukiwanie takich samych sylab i ich segregowanie, dobieranie podpisów do obrazków, układanie wyrazów z liter i sylab, wyodrębnianie wyrazów w zdaniach.
Ćwiczenia usprawniające funkcje analizy i syntezy słuchowej.
Przykłady:
- segregowanie obrazków według pierwszej głoski, ostatniej, itp.;
- reagowanie sygnałem na określoną głoskę;
- podział wyrazów na sylaby i wyodrębnianie głosek w sylabie;
- przeliczanie wyrazów w zdaniu;
- syntetyzowanie głosek ze słuchu;
- wyszukiwanie obrazka o najdłuższej nazwie.
Ćwiczenia usprawniające orientację przestrzenną.
Przykłady:
- określanie położenia przedmiotów w przestrzeni, na obrazku;
- rysowanie przedmiotów w odpowiednim położeniu, np. dorysowanie pod oknem ławki;
- udzielanie słownej odpowiedzi na pytania, np.: „Gdzie leżą klucze?” (na stole);
- kolorowanie obrazka według instrukcji, np. „Pole oznaczone kółkiem zamaluj na czerwono.”;
- utrwalanie rozróżniania stron ciała;
- odtwarzania 2 i 3 wymiarowych układów przestrzennych na podstawie wzoru;
- odtwarzanie różnych konstrukcji z plasteliny.
Utrwalanie kształtów liter.
- Dokładna artykulacja głoski izolowanej, np.: „p” – zwróć uwagę, co bierze szczególny udział w jej powstawaniu (wargi – obserwacja w lusterku).
- Utrwalenie głoski w sylabach i logotomach: pa, pu, pe, py, pi, po, pos, por, pon, apa, upu, epe, ypy, ipi, opo.
- Utrwalenie głoski w wyrazach.
- Poszukiwanie słów rozpoczynających się tą samą głoską.
- Poszukiwanie słów kończących się tą samą głoską.
- Poszukiwanie słów zawierających tę głoskę.
- Ćwiczenia słuchowe w tekście mówionym lub czytanym, zawierającym słowa z poznaną literą.
- Wyszukiwanie na obrazkach słów z daną literą.
- Wyszukiwanie w tekście pisanym słów z daną literą.
- Rysowanie bądź malowanie przedmiotów z daną literą.
- Analiza i synteza nazw tych słów pod kątem: sylabowym, głoskowym.
- Układanie przez dziecko opowiadań z jak największą ilością słów z poznaną literą.
- Pamięciowe opanowanie wiersza lub piosenki z narysowanymi słowami .
Wzbogacanie wiedzy o otaczającym świecie.
Przykłady:
- wyjaśnianie zjawisk;
- zadawanie pytań do opowiadanych i czytanych treści;
- oglądanie filmów video o tematyce bliskiej dziecku.
NEUROLOGOPEDA – Marzena Wicher