WIELKANOCNY KOSZYCZEK
DZIEŃ DOBRY TO JUŻ KOLEJNY DZIEŃ NASZYCH ZABAW ZAPRASZAM.
- “Jaka to piosenka?” – zabawa słuchowa.
Wybrane dziecko nuci na głosce m melodię dowolnej piosenki poznanej w przedszkolu/szkole i wystukuje jej rytm za pomocą kołatki. Pozostali, jeśli rozpoznają piosenkę, zaczynają cicho śpiewać. Nucące dziecko ruchami głowy daje znak, czy pozostałym udało się rozpoznać tytuł. Jeśli tak, wszyscy głośno śpiewają piosenkę.
- “Wielkanocny koszyczek” – rozmowa z dziećmi.
Przed dziećmi stoi udekorowany koszyk wielkanocny. Wszystkie elementy potrzebne do włożenia do koszyczka leżą obok. Dzieci dobierają do elementów etykiety – wyrazy trudne (chleb, kiełbasa, sól) starają się przyporządkować. Pozostałe dopasowują (ser, pisanki, baranek, jajka, barwinek). Dzieci wkładają do koszyczka po jednym przedmiocie, uzasadniając, dlaczego akurat on powinien się w nim znaleźć. Jeśli nie wiedzą, pomagamy w doborze, wyjaśniając symbolikę: – Jajko – symbol nowego życia, odrodzenia, zwycięstwo życia nad śmiercią. Podczas śniadania wielkanocnego dzielimy jajko na tyle części, ile jest osób przy stole, i składamy sobie życzenia. – Baranek – symbol zmartwychwstałego Jezusa. – Chleb – symbol ciała Chrystusa, to pokarm niezbędny do życia, symbolizuje dostatek. – Sól – symbol gościnności (witanie chlebem i solą). Kiedyś wierzono, że sól odstrasza zło. – Kiełbasa – symbol obfitości i dostatku. – Ser – symbol przyjaźni człowieka z przyrodą (wkładany do koszyka tylko w niektórych regionach). – Ciasto – symbol naszych umiejętności i talentów. – Chrzan – symbol zdrowia i siły fizycznej. • udekorowany koszyk wielkanocny, jajka na twardo, pisanki, sól, chrzan, chleb, kiełbasa, biały ser, baranek, babka, barwinek, etykiety do produktów.
- https://www.youtube.com/watch?v=733cfng95PE
Utrwalenie piosenki, ilustrujemy ruchem jej treść.
- “W wielkanocnym koszyku” – zabawy matematyczne.
Dziecko ma podkładkę, 2 miseczki z 2 rodzajami liczmanów (po 10), znaki i liczby (np. z Alfabetu). 1 kostka, do gier planszowych. Proponujemy zabawę w liczenie jajek w koszyczkach. Układamy zadanie: Jurek włożył do koszyka tyle jajek (rzut kostką), a Zosia dołożyła jeszcze tyle (rzut kostką). Policz, ile to razem, i zapisz liczbami oraz znakami. Każde dziecko liczy na swoim poziomie – , młodsze lub słabo liczące na palcach albo z wykorzystaniem liczmanów. Podajemy kolejne zadania: Mama dołożyła jeszcze tyle (rzut 1 kostką) jajek. Ile było razem? Jurek wyjął z koszyka tyle jajek (rzut kostką). Ile jajek zostało w koszyku? Dzieci wykonują analogiczne czynności jak poprzednio. Prowadzimy zabawę tak, by dzieci raz dodawały, raz odejmowały • podkładki, miseczki z 2 rodzajami liczmanów, znaki i liczby (np. z Alfabetu), 1 kostka do gry.
- “Koszyczek – króliczek” – zabawa plastyczno-konstrukcyjna.
Z kartki A4 dzieci robią kwadrat, przytrzymując róg palcem i zaginając dłuższy bok do krótszego. Niepotrzebną część odcinają. Po rozłożeniu dzielą kwadrat na 6 jednakowych pól, zaginając – składają na 3 części wzdłuż, rozkładają i składają na 3 części w poprzek. Nacinają środkowe zagięcia na 2 przeciwległych bokach. Boki nienacięte sklejają pod kątem z bokami naciętymi. Wycinają koło o średnicy 5–6 cm i dorysowują oczy, nos, usta, doklejają wąsy – powstaje twarz królika, którą naklejają w środku koszyczka. Wycinają wysokie, wąskie uszy i naklejają od środka nad głową. Na końcu robią pałąk koszyczka z paska papieru. • kolorowe kartki A4, nożyczki, klej, mazaki.
- Praca z KP3.55 – rysowanie po śladzie, kolorowanie, czytanie, przeliczanie, kreślenie cyfr. KP3, kredki
Praca z L59 – ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu, ćwiczenia w logicznym myśleniu, pisanie cyfr w liniaturze.
Dziękuję za dzisiaj, miłej zabawy na świeżym powietrzu.