Publiczne Przedszkole nr 2 w Pile

26.01.2022

 

Witajcie dzieci i rodzice, zapraszam na zajęcia. Dalej kontynuujemy temat baśni i bajek.
Dzisiejszy temat : Lubię słuchać, lubię opowiadać

1. Zabawa paluszkowa “Pisarz
Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym i powtarza za rodzicem, wykonując odpowiednie gesty.

Szybkie palce mam (uderzanie w kolana kolejnymi palcami obu rąk jednocześnie, zaczynając od małego)
Bajkę piszę sam. (uderzanie kolejnymi palcami obu rąk jednocześnie zaczynając od kciuka)
Kropki, kreski i litery, (uderzanie naprzemiennie palcami jednej i drugiej ręki – mały, mały, serdeczny, serdeczny, środkowy, środkowy, wskazujący, wskazujący)
Koniec. (uderzenie jednocześnie oboma kciukami)

2. Słuchanie opowiadania G. Lipińskiej, rozmowa na temat jego treści
Skąd się bierze mądrość?
Gabriela Lipińska

Po Krysię do przedszkola przyszła dziś babcia Halinka, która cierpliwie usiadła na ławeczce przygotowana na długie czekanie – jej wnuczka zawsze miała mnóstwo spraw do załatwienia, zanim zeszła do szatni. Jednak tym razem babcia nie zdążyła nawet wyjąć książki ze swojej przepastnej torby, kiedy do szatni wbiegła Krysia. Dziewczynka przywitała babcię krótkim – “Cześć, babciu!” – i zaczęła się w milczeniu ubierać. Po krótkiej chwili była już gotowa, bez słowa wzięła babcię za rękę i razem wyszły z budynku. Babcia była bardzo zaniepokojona tak długim milczeniem dziewczynki, bo Krysia zawsze miała tyle do powiedzenia, a dziś cisza…
– Krysiu, czy coś się stało? Jesteś dziś jakaś taka milcząca…
– Nie babciu – odpowiedziała Krysia – ja po prostu myślę…
– To bardzo dobrze – ucieszyła się babcia – ale o czym tak myślisz?
– O tym, skąd wziąć MĄDROŚĆ? – powiedziała głośno dziewczynka, dokładnie wypowiadając każde słowo. Zanim zdziwiona babcia odpowiedziała wnuczce, ta ciągnęła:
– I wiesz, babciu, ja już dużo na ten temat wiem… Wiem na przykład, że mądrości nie można kupić w sklepie ani dostać w prezencie i nie można też jej komuś zabrać… Babciu, czy to prawda, bo Franek dziś powiedział, że on zabrał mi już całą mądrość i od teraz będę głupia…
– Nie, Krysiu, nie martw się, nie można komuś zabrać MĄDROŚCI…
– Uff, to dobrze! Ale co zrobić, by być mądrzejszym? Babciu, czy ty to wiesz?
– Oczywiście, że wiem Krysiu, ale czemu ty tak nagle interesujesz się tą MĄDROŚCIĄ, przecież jesteś już bardzo mądrą dziewczynką…
– Jestem! Naprawdę, babciu, tak myślisz?! Jesteś kochana! Ale ja chcę więcej tej MĄDROŚCI, bo pani Matylda powiedziała, że bycie MĄDRYM bardzo pomaga w życiu… – odpowiedziała poważnym głosem dziewczynka.
– No, to poważna sprawa. Oczywiście wasza pani ma rację. Dobrze być MĄDRYM.
– No właśnie! – odpowiedziała zniecierpliwiona dziewczynka – I ja chcę być BAAARDZO MĄDRA! Najmądrzejsza na świecie! No to skąd mam wziąć tę MĄDROŚĆ?
– Wiesz, Krysiu, to trudne pytanie… Mądrość jest w nas, a można ją zdobyć, na przykład ucząc się pilnie…
– Nuda, nuda, nuda – odpowiedziała Krysia. – Nie ma innego sposobu? Przecież sama powiedziałaś, że nauka to bardzo ciężka praca, a ja nie chcę się męczyć…
– A prawda… mówiłam… – odpowiedziała zawstydzona babcia. – Ale mądrość można też znaleźć w książkach. W nich różni ludzie opisują to, co sami przeżyli i doświadczyli, a my czytając to, co napisali, uczymy się od nich.
– No pięknie! – powiedziała Krysia – zostanę głupia…
– Krysiu! Ale czemu tak mówisz?– zapytała zaskoczona babcia.
– Babciu, zapomniałaś, przecież ja nie umiem czytać! – wykrzyknęła ze łzami w oczach dziewczynka.
Babcia Krysi zaśmiała się cicho i powiedziała:
– Nic się nie martw, kochanie. Od czego ma się babcię? Na razie ja ci poczytam. To czego dziś chcesz się nauczyć? – zapytała babcia, prowadząc Krysię do miejsca, gdzie MĄDROŚĆ, pod postacią różnych książek i książeczek, była równiutko poustawiana na półkach i tylko czekała, by ktoś chciał ją poznać i zabrać ze sobą do domu.
A czy wy już wiecie, gdzie babcia zabrała Krysię?

Pytania do tekstu:
Kto jest bohaterem opowiadania?
Co chciała zdobyć dziewczynka? Dlaczego Krysia chciała być mądra? Gdzie zabrała babcia Krysię? Jak myślicie, co to jest mądrość? Skąd się bierze mądrość? Co to znaczy być mądrym? Jak myślicie, czy wy jesteście mądrzy?

3. “Sowa – symbol mądrości” – rozwiązanie zagadki U. Kamińskiej, rozmowa kierowana.
Sowa

Kolor jej piórek szarobrązowy.
W dzień śpi, a nocą lata na łowy.
Uhu, hu! – woła w uśpionym lesie.
Ze swej mądrości znana na świecie.

Czytamy dzieciom zagadkę, jednocześnie odsłaniając ilustrację sowy. Dzieci opisują wygląd sowy. Następnie pytamy dzieci, czy znają sowy z bajek i jakie one były, np. Sowa Przemądrzała z bajki o Kubusiu Puchatku (można pokazać jej obrazek). Później tłumaczymy dzieciom, że ludzie wybrali sowę na symbol mądrości ze względu na jej bardzo duże oczy, które kojarzyły im się z wielką wiedzą. W rzeczywistości sowy nie są bardziej inteligentne od innych ptaków.
sowa

Kolorowanki
https://funkydiva.pl/wp-content/uploads/2015/11/kolorowanka-sowa-dla-dzieci-3.jpg

https://st3.depositphotos.com/11630730/15406/v/1600/depositphotos_154061096-stock-illustration-owl-on-books-with-graduation.jpg

4. Praca plastyczna sowa – potrzebne materiały: kolorowy papier, klej, nożyczki, czarna kredka lub flamaster.
Film pomocniczy:
https://www.youtube.com/watch?v=D25Au9lpMaQ

5. Orientacja przestrzenna. Karta pracy utrwalające różnicowanie prawej i lewej strony.
http://domowenauczanie.pl/wp-content/uploads/2020/04/strzalki.png

Dziękuję za dzisiaj. Miłego dnia

Skip to content