1. Dzisiejsze zajęcia zaczniemy od zabaw gimnastycznych.
- Zabawa orientacyjno-porządkowa. Rodzic daje dziecku kolorową chustkę i układa na podłodze obręcz hula-hoop lub tworzy koło ze sznurka albo skakanki. Na słowa rodzica: wiatr – dziecko zaczyna biegać i wymachiwać chusteczkami nad głową, na hasło: deszcz – zakłada chustkę na głowę i wchodzi do obręczy.
- “Jak piękny kwiat” – ćwiczenie dużych grup mięśni. Rodzic układa na podłodze kolorową chustkę. Dziecko-pszczółka porusza się swobodnym biegiem w różnych kierunkach, ramionami naśladuje ruch skrzydeł owadów. Na zapowiedź: Pszczółka na kwiatku – podbiega do ułożonej na podłodze chustki i wykonuje klęk podparty. Ugina ręce w łokciach i zbliża nos do podłogi, a następnie wraca do pozycji wyjściowej. Zabawę należy powtórzyć wielokrotnie.
- “Kolorowe motyle” – ćwiczenie kształtujące mięśnie tułowia. Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym, trzyma kolorową chustkę nad głową (dwiema rękami za rogi). Wykonuje skłony boczne tułowia, chustką naśladuje latającego nad głową motyla. Po chwili robi skłony do przodu i do tyłu, nie odrywając pośladków od podłogi. Zabawę należy powtórzyć wielokrotnie.
- “Złap motyla” – zabawa z elementem podskoku. Dziecko porusza się w podskokach. Na słowa: Uważaj, motylek leci – wyrzuca energicznie chustkę w górę, a następnie próbuje złapać. Zabawę należy powtórzyć wielokrotnie.
- “Co potrafi chusteczka?” – ćwiczenie rozwijające płynność ruchów. Dziecko pokazuje, co potrafi chustka: latać – dziecko podrzuca chustkę wysoko do góry; krążyć – przekłada z ręki do ręki, z przodu i z tyłu; podskakiwać – dotyka jednym rogiem chustki do podłogi i energicznie podrywa ją do góry; rysować kółka – zatacza koła raz prawą, raz lewą ręką; tańczyć przy muzyce – tańczy, prezentując swój układ z chustką.
https://youtu.be/dk8Lj9of1Tw
2. “Jak działa telefon” – zabawa badawcza, eksperyment.
Rodzic robi dziurki w dnach dwóch plastikowych kubeczków. Następnie przeciąga dość długi sznurek (ok. 2 m) przez otwory i zawiązuje jego końce. Gdy telefon jest gotowy, dziecko trzyma przy uchu jeden kubeczek, a rodzic mówi do drugiego kubeczka jakieś hasło. Dziecko przekazuje to, co usłyszało. Uwaga! Telefon będzie działał, jeżeli podczas przekazywania informacji sznurek łączący kubeczki będzie bardzo naprężony (fale dźwiękowe rozchodzą się po sznurku).
3. “Szkoła baletowa” – zabawa ruchowo-naśladowcza.
Dzieci w “szkole baletowej” mają do wykonania różne zadania, np. stanie na jednej nodze, szybki obrót, chodzenie po linie, chodzenie do przodu i do tyłu z liściem na głowie itp.
4. “Poznajemy balet” – rozmowa kierowana. Rodzic pokazuje dziecku ilustrację dziewczyny i chłopaka w strojach baletowych (ilustracje poniżej). Dziecko omawia wygląd tancerzy i podaje nazwy elementów ich stroju, tj. baletki (pointy), paczka baletowa inaczej tutu – strój uszyty z tiulu (dla dziewcząt), mężczyźni tańczą w trykocie oraz getrach.
TANCERZE BALETOWI
BALETKI
STRÓJ DZIEWCZYNY – TUTU (PACZKA BALETOWA)
STRÓJ CHŁOPAKA
5. “Nasze Jezioro Łabędzie” – improwizacja ruchowa do fragmentu muzyki z “Jeziora Łabędziego” Piotra Czajkowskiego. Rodzic daje dziecku chustę i pokazuje, w jaki sposób poruszają się baletnice (lekko, na palcach, sylwetka wyprostowana). Następnie włącza melodię, a dziecko zamienia się w tancerza baletu i próbuje pokazać ruchem wszystkie emocje zawarte w utworze “Jezioro Łabędzie”.
https://youtu.be/b6qTdRYJWQM