Opowieści przy wigilijnym stole
Dzień dobry wszystkim, zapraszam do zajęć i wspólnej pracy w kolejnym dniu.
CELE OGÓLNE: rozwijanie zainteresowania zwyczajami związanymi z Bożym Narodzeniem; rozwijanie wyobraźni twórczej dzieci; tworzenie ciepłej, świątecznej atmosfery
1. Słuchanie opowiadania
Wigilijny wieczór
Bożena Forma
Magda z zapałem pomaga w przygotowaniach do Wigilii. Na stole pojawiają się nowe półmiski z potrawami.
– Mamusiu, rozłożę sztućce i talerzyki – dziewczynka przez chwilę zastanawia się, z której strony należy położyć nóż, a z której widelec.
– Nóż z prawej, a widelec z lewej – podpowiada tatuś, który właśnie wszedł do pokoju.
– Widzę pierwszą gwiazdę! – woła Magda, spoglądając przez szybę. Czas zasiąść do kolacji.
Życzenia, dzielenie się opłatkiem, próbowanie wszystkich wigilijnych potraw, wspólny śpiew kolęd i oczywiście prezenty. To dla dzieci jedna z najwspanialszych chwil wieczoru. Nagle słychać dzwonek.
– Kto to może być? – mama otwiera drzwi i nagle radosny śpiew kolęd wypełnia mieszkanie.
Kolorowa gwiazda świeci różnymi kolorami. Dźwięczą szynele. Magda jest zachwycona. Pierwszy raz w życiu widzi prawdziwych kolędników. Tatuś daje im jabłka, a mamusia pięknie zdobione pierniki. Kiedy kolędnicy wychodzą, cała rodzina siada obok choinki. Rodzice wspominają czasy, kiedy byli w wieku Magdy.
– Pamiętam święta u mojej babci na wsi – tatuś rozsiada się wygodnie w fotelu. – W drugi dzień świąt odwiedzali dom kolędnicy – przebierańcy: pastuszkowie, śmierć, diabeł, niedźwiedź, chłop i baba. Ile było wtedy radości. Śpiewali piękne kolędy, tańczyli, a ludzie obdarowywali ich świątecznymi łakociami i drobnymi pieniędzmi. Kiedy byłem starszy, sam przebierałem się i wspólnie z innymi chodziłem po domach, kolędując.
Rozmowa kierowana pytaniami na temat treści opowiadania.
2. “Osiołek” – zabawa twórcza. Dzieci siedzą w kole. Wybrane dziecko lub R. trzyma w ręku piłeczkę tenisową i zaczyna zabawę, mówiąc: Pewnego dnia mały osiołek…, i przekazuje piłeczkę uczestnikowi z prawej strony. Dziecko to ma za zadanie powtórzyć wszystko, co usłyszało od poprzednika i wymyśleć dalszą część opowieści. Zabawa kończy się, gdy piłka wróci do osoby rozpoczynającej zabawę. • piłka tenisowa
3. “Wyprawa trzech króli” – zabawa przy muzyce. Dzieci poruszają się swobodnie po pokoju w rytm muzyki. Na przerwę w muzyce dzieci szybko ustawiają się przy ścianie z prostymi plecami, Gdy wraca muzyka – maszerują indywidualnie.
Piosenka do nauki:
https://www.youtube.com/watch?v=-kqqkavf9xM
4. “Szopka bożonarodzeniowa” – zabawa plastyczna. Dzieci mają do dyspozycji kartonowe pudełka, nożyczki, farby, klej, kolorowe kartki, kawałki pasmanterii, plastelinę, rurki po papierze toaletowym itp. Mają za zadanie wspólnie z rodzicami wykonać szopkę bożonarodzeniową. Dzielą się zadaniami, każdy wykonuje inne zadanie, wykorzystując zgromadzone materiały i narzędzia.
Zadania : wycięcie i ozdobienie szopki; przygotowanie postaci Świętej Rodziny aniołków, trzech króli, pasterzy; przygotowanie postaci zwierząt. R. nadzoruje pracę, dzieci wykorzystują własną pomysłowość. • kartonowe pudełka, nożyczki, farby, kleje, kolorowe kartki
Dziękujemy i do zobaczenia.