Publiczne Przedszkole nr 2 w Pile

14.04.2021 – gr. II

 

1. Na rozpoczęcie dnia zapraszam do tanecznej pobudki:
https://youtu.be/ozI7YcVASgo

2. „Teatralna maska” – lepienie z masy solnej.
Dzieci z masy solnej tworzą dowolne maski teatralne. Dokładną instrukcję znajdziecie w filmiku. Jestem ciekawa jakie cudowne dzieła powstaną.
https://youtu.be/iozbAG4xOgY

3. „W teatrze” – słuchanie wiersza i rozmowa na temat teatru.

„W teatrze” Marlena Szeląg

W wygodnym fotelu siedzę w teatrze,
przed siebie na scenę wciąż patrzę, i patrzę…
Wtem gasną światła w wielkiej sali,
wszyscy rozmawiać zaraz przestali.
Do góry pnie się czerwona kurtyna,
bo właśnie spektakl się rozpoczyna.
Już scenografia wprawia w zdumienie,
do zamku przeniesie nas przedstawienie.
Wtem aktor wchodzi w złotej koronie
i siada dostojnie na wielkim tronie.
A z nim aktorka w sukni balowej,
odgrywa rolę mądrej królowej.
Już słychać w dali trąby i dzwony,
poddani składają niskie ukłony.
Wtem rycerz pojawia się w lśniącej zbroi,
a obok niego koń płowy stoi.
Lecz koń ten nie jest żywą istotą,
jest rekwizytem, ręczną robotą.
I chociaż z drewna jest wyrzeźbiony,
to w przedstawieniu jest ożywiony
I szybko tak mija mi czas w teatrze,
a gdy się boję, na scenę nie patrzę!
Kiedy się smucę lub kiedy wzruszę,
łezki w chusteczkę wytrzeć wnet muszę.
Są też momenty wielkiej radości,
skąd tyle emocji w mym sercu gości?
Teraz aktorzy zdejmują maski,
chyba czekają na widzów oklaski?
Z uśmiechem nisko nam się kłaniają,
wielkie uznanie i brawa dostają!
Czerwona kurtyna się opuściła
i całą scenę znów zasłoniła.
Wtem błysły światła w wielkiej sali,
wszyscy ze swoich foteli wstali.
I to już koniec jest przedstawienia –
Teatrze magiczny, do zobaczenia!

Rodzic zadaje dziecku pytania do wysłuchanego utworu:

  • W jakie miejsce przeniósł nas wiersz?
  • Po co chodzi się do teatru?
  • Jacy bohaterowie występowali w spektaklu, o którym opowiadał wiersz?
  • Co możemy zobaczyć i znaleźć w teatrze? (rodzic rozmawia z dzieckiem na temat teatru, sali, sceny, kurtyny, aktorów, kukiełek, widowni – ilustracje poniżej)
  • Jakie emocje, uczucia może w nas wzbudzić przedstawienie teatralne?
  • Czy byłeś kiedyś w teatrze?
  • Czy się tam Tobie podobało?
  • Jeśli tak, to dlaczego?

sala teatralna
SALA TEATRALNA

teatr nowoczesny
TEATR NOWOCZESNY

teatr wielki w warszawie
TEATR WIELKI W WARSZAWIE

aktorzy
AKTORZY

widownia
WIDOWNIA

kurtyna
KURTYNA

scena
SCENA

kukielki
KUKIEŁKI

marionetki
MARIONETKI

pacynki
PACYNKI

4. „Kurtyna do góry, kurtyna w dół” – zabawa ruchowa.
Dzieci maszerują po pokoju gdy gra muzyka: https://youtu.be/DpV8hLcwB_s trzymając za rogi chusty w kształtach prostokątów lub kwadratów. Gdy muzyka cichnie (rodzic zatrzymuje nagranie) i podaje hasło: Kurtyna w dół! – dziecko chwyta chustę za dwa rogi, wyciąga do góry ręce, staje na palcach i powoli kuca, naśladując chustą opuszczanie kurtyny. Gdy muzyka cichnie, a rodzic podaje hasło: Kurtyna w górę! – dziecko kuca i chwyta chustę za dwa rogi, po czym powoli wstaje, wyciąga ręce do góry i staje na palcach naśladując chustą podnoszenie kurtyny.

5. Zadanie dla chętnych
Węszymy” – zabawa sensoryczna, rozwijanie zmysłu węchu.
Rodzic przygotowuje cztery słoiki lub miseczki z aromatycznymi przedmiotami w środku (dwa komplety) – w jednym są goździki, w drugim suszone liście mięty, w trzecim cynamon, a w czwartym kawałek cytryny. Rodzic podaje nazwy zapachów znajdujących się w pojemnikach, dając każdy z nich do powąchania dziecku. Następnie zakłada dziecku opaskę na oczy. Za pomocą węchu musi połączyć w pary pojemniki o tych samych zapachach. Jestem ciekawa czy Wam się uda. Powodzenia!

Skip to content