TEMAT: W TEATRZE
Dzień dobry. Witam wszystkich bardzo ciepło, dzisiaj pobawimy się w teatr.
1. Lalkarz – YouTube
„Marionetka” – zabawa na koncentrację. Dziecko stoją w pozie marionetki z napiętymi sznurkami – lekko rozstawione nogi, ręce wyciągnięte w bok, głowa prosto. R. odtwarza linię melodyczną utworu „Piosenka lalkarza”. W trakcie odtwarzania uderza mocno w bębenek – pękają sznurki od kolejnych części marionetki. Za pierwszym razem R. może mówić, która część ciała marionetki ma opaść z powodu pękniętego sznurka – prawa dłoń, lewa, dłoń, prawe przedramię, lewe przedramię, głowa, tułów, prawa noga, lewa noga i cała marionetka pada na podłogę.
Lalkarz reperuje sznurki i marionetka szybko wstaje. Zabawa zaczyna się od początku. ). Zabawę można przeprowadzić z wykorzystaniem nazw części ciała w języku angielskim.
2. „Teatr” – zabawa słownikowa z czytaniem. Dzieci słuchają tekstu czytanego przez R.
Magiczne miejsce
Marek Majewski
Teatr to jest widownia i scena.
Niby nic magicznego w tym nie ma,
aż do chwili, gdy nagle na scenie
dziwne zacznie się dziać przedstawienie. (…)
Każda bajka się staje prawdziwa,
gaśnie światło i scena ożywa.
Wszystko może się zdarzyć na scenie.
Działa czar, póki trwa przedstawienie. (…)
Teatr gra. Każdy ma, czego szuka.
A to wszystko nazywa się sztuka.
Gdy dorosnę, to może tu wrócę,
żeby zagrać na scenie w tej sztuce. (…)
R. zadaje pytania: Co to jest teatr? Po co chodzimy do teatru? Co znajduje się w sali teatralnej?
Kto pracuje w teatrze? Dziecko swobodnie wypowiada się na temat teatru, rodzajów (teatr lalek, cieni) – każda odpowiedź jest dobra. Następnie wypowiadają się na temat zdjęć przedstawiających wnętrze sali teatralnej (np. bez widzów, z widzami podczas spektaklu, przedstawienie z aktorami, z lalkami).
Na koniec dzieci przypominają sobie zasady kulturalnego zachowania się w kinie i ustalają, czy te same zasady mogą odnosić się do zachowania w teatrze i co jeszcze można dodać (oklaski na koniec przedstawienia, zakaz jedzenia i picia oraz używania telefonów komórkowych).
3. „Lalka” – zabawa ruchowa. R. wystukuje rytm , dziecko porusza się zgodnie z nim. Gdy pojawi się „Piosenka lalkarza”, chodzi na sztywnych nogach z usztywnionymi rękami– naśladuje chód lalki.
4. Praca z CziP64 – dobieranie podpisów do obrazków, różnicowanie pojęć kino, teatr, wyszukiwanie wskazanych wyrazów w tekście.
Dzieci młodsze składają obrazki przedstawiające kino lub teatr z 8 części.
• pocięte obrazki przedstawiające kino lub teatr
5. Zabawy w ogrodzie. Rozwijanie sprawności fizycznej, wzmacnianie odporności.
– „Gorąca piłka” – dziecko staje na miejscu wydzielonym do zabawy. Pozostali są w środku, dziecko turla piłkę po ziemi. Pozostali nie pozwalają, by piłka ich
dotknęła. Kogo piłka dotknie, ten odchodzi z zabawy.
6. Dla chętnych
• „Tydzień” – nauka wiersza na pamięć.
Tydzień
Jan Brzechwa
Tydzień dzieci miał siedmioro:
– Niech się tutaj wszystkie zbiorą!
Ale przecież nie tak łatwo
Radzić sobie z liczną dziatwą:
Poniedziałek już od wtorku
Poszukuje kota w worku,
Wtorek środę wziął pod brodę:
– Chodźmy sitkiem czerpać wodę.
Czwartek w górze igłą grzebie
I zaszywa dziury w niebie.
Chcieli pracę skończyć w piątek,
A to ledwie był początek.
Zamyśliła się sobota:
– Toż dopiero jest robota!
Poszli razem do niedzieli,
Tam porządnie odpoczęli.
Tydzień drapie się w przedziałek:
– No, a gdzie jest poniedziałek?
Poniedziałek już od wtorku
Poszukuje kota w worku…
I tak dalej…
R. recytuje tekst fragmentami – dziecko powtarza. Kolejne powtórzenia tekstu mogą wyglądać następująco: R. cicho – dzieci głośno; R. recytuje początek wersu, dzieci dopowiadają ostatnie słowo; R. recytuje pierwsze słowo, dzieci dopowiadają resztę wersu.
• „Kukiełki” – zabawa konstrukcyjna. Dzieci przygotowują kukiełki( wycinają postaci z gazet, lub sami je rysują, przyklejają do patyczków, do szaszłyków).
• „Teatrzyk” – działanie dzieci. Wykonane kukiełki posłużą do wystawienia sztuki teatralnej pt. „Tydzień”, koc, krzesła, kukiełki
Życzę wam miłej zabawy, do jutra.