1. Zabawa paluszkowa
(Dziecko porusza kolejno palcami lewej ręki ,prawej ręki, kręci dłońmi w nadgarstkach, jednocześnie porusza palcami obu rąk. Rusza kolejnymi palcami -przy otwartej lub zamkniętej dłoni –wysuwa przy tym odpowiedni palec).
Mam pięć paluszków
Mam pięć paluszków u ręki lewej
i pięć paluszków u prawej.
Pięć to niedużo, ale wystarczy
do każdej pracy i do zabawy.
Kciuk, wskazujący, potem środkowy,
po nim serdeczny, na końcu mały.
Pierwszy i drugi, trzeci i czwarty,
Na końcu piąty – trochę nieśmiały.
Marta Bogdanowicz
2. Moje rączki – twoje rączki – zabawa słuchowo-ruchowa w parach; rozwijanie orientacji w schemacie ciała. Dziecko i rodzic stają naprzeciwko siebie, wykonują polecenia:
3. Badam, odkrywam, eksploruję! – zabawa badawcza.
Rodzic przygotowuje przedmioty o rożnej fakturze np.: filc, wełna, wata, płatki kosmetyczne, papier ścierny o różnej grubości, strony z gazety, zwykłe białe kartki. Przedmioty mogą być w plastikowych miseczkach bądź luzem na dywanie, ważne, aby były odsunięte od siebie, aby zaznaczyć różnice między nimi. Warto obok delikatnej faktury położyć coś o zupełnie odmiennej fakturze, np. papier ścierny – filc, gąbka do kąpieli gładka oraz szorstka. Zanim rodzic poprosi dziecko o dotykanie przedmiotów, zadaje pytania o ich nazwy, kolory o to, do czego służą, następnie prosi, aby dziecko zbadało przedmioty za pomocą dotyku. Dziecko może głaskać, pocierać, ściskać zgromadzone przedmioty (kartek oraz gazet nie ściskamy). W trakcie aktywności rodzic zachęca dziecko do dzielenia się wrażeniami i odczuciami. Naprowadza do posługiwania się określeniami „gładki”, „śliski”, „szorstki” itp.
Miłego dnia, pozdrawiam Monika Misińska.