Publiczne Przedszkole nr 2 w Pile

06.04.2021 – gr. V

 

Witacie Kochani po świętach, zaczynamy dzisiaj nową tematykę dotyczącą odkrywania i dostrzegania w najbliższym otoczeniu ciekawych zjawisk poprzez różne zabawy badawcze, eksperymenty, a wiem że bardzo lubicie taką aktywność. Dlatego poproszę waszych rodziców o przygotowanie różnych rzeczy – rekwizytów. Oczywiście są to tylko propozycje, możecie z nich wykorzystać te, które chcecie i macie w domu. Dzisiaj proponuję zabawy z WODĄ.

Zacznijmy może od wspólnej zabawy.
https://www.youtube.com/watch?v=S5TFdKc6TB4

Drogi rodzicu potrzebne rzeczy to np. : płyta Cd z odgłosami, zagadki słowne, tamburyn, słoiki, woda, kawałek materiału, gumki recepturki, miski, jajka, łyżki, ołówek, kamień, moneta, gwóźdź, piasek, spinacz biurowy, klucz, korek, magnes, plastikowy klocek, skruszony styropian, piórko, piłeczkę pingpongową, kawałeczek drewna, papier, cukier, sól, pieprz, kakao, kawa, ryż, mąka, piasek, odkrywania, dostrzegani kasza, dwa lusterka, butelka, suszone drożdże, balon.

Przebieg zajęcia:

1. Powitanie z autoprezentacją – zabawa na powitanie. Siedzicie na dywanie. Każda osoba biorąca udział w zabawie za pomocą klaskania wystukuje sylaby swojego imienia wymawiając je głośno.

2. Szum wody – zagadki słuchowe o wodzie. Słuchacie nagrania odgłosów związanych z wodą Co to za Dźwięk?.
https://www.youtube.com/watch?v=BQgsb2D3AmM

3. Woda wokół nas – rozwiązywanie zagadek, wprowadzenie do tematu zajęć.

Służy do mycia, służy do picia.
Bez niej na ziemi nie byłoby życia. (woda)

Mieszkam wysoko na niebie,
ale na Ziemi, tam w dole,
gdy tylko mnie zobaczą chwytają za parasole. (chmura)

Zimny, biały z nieba leci, bardzo go lubicie dzieci.
A gdy słońce mocniej grzeje, to się woda z niego leje. (śnieg)

Cieszy się gleba, gdy on spada z nieba. (deszcz)

Ma na dnie piasek albo kamienie.
Do morza spieszy wciąż niestrudzenie. (rzeka)

Wprawdzie woda – lecz nie woda. Przypnij łyżwy, rękę podaj!
Po tej wodzie – lecz nie wodzie, będziemy się ślizgać co dzień. (lód)

Rankiem srebrzy się na łące. Potem wysuszy ją słońce. (rosa)

4. Burza mózgów – po rozwiązaniu zagadek dziecko wspólnie z rodzicem zastanawia się nad tematem znaczenia wody dla ludzi, zwierząt i roślin oraz o konieczności jej oszczędzania.

5. Badamy wodę – obserwacja wody, określanie jej koloru, smaku, zapachu.

6. Polecenia wody – zabawa ruchowo-naśladowcza. Dziecko porusza się w rytmie wystukiwanym przez rodzica na tamburynie lub innym instrumencie, podczas przerwy w grze wykonuje polecenia rodzica – naśladują pływanie w wodzie, opryskiwanie się wodą, picie wody, podlewanie kwiatków, skaczące żabki w wodzie.

7. Eksperymentowanie z wodą – przygotowanie do przeprowadzenia eksperymentów, ustalenie zasad obowiązujących podczas przeprowadzenia doświadczeń – uważne słuchanie poleceń rodzica, postępowanie zgodne z instruktażem, zachowanie szczególnej ostrożności.

Doświadczenie 1 – “Bariera”

Do słoika nalewamy wody, na wierzch naciągamy za pomocą gumki zmoczoną chusteczkę. Po odwróceniu słoika do góry dnem woda nie wylewa się.

Wyjaśnienie: Na materiał ciśnie od dołu powietrze tak mocno, że nie pozwala oderwać się materiałowi od szklanki. Ta siła powietrza działająca na materiał nazywa się ciśnieniem atmosferycznym.

Doświadczenie 2 – “Magiczne jajko”

Przygotowujemy dwie miski – w jednej znajduje się woda słodka, w drugiej słona. Ostrożnie umieszczamy jajko w misce ze słodką wodą i obserwujemy, co się dzieje (jajko tonie), to samo powtarzamy z wodą słoną, w której jajko pływa. Sprawdzamy jeszcze, co stanie się po dolaniu do miski ze słoną wodą – słodkiej wody – jajko “pozostaje” na granicy wody słonej. Woda słodka nie miesza się ze słoną wodą, ale zatrzymuje się w momencie dotarcia do słonej części.

Wyjaśnienie: Woda słona np. w morzu lub oceanie ma większy ciężar niż woda słodka np. w rzece lub jeziorze. W słonej wodzie wszystko pływa lepiej.

Doświadczenie 3 – “Co pływa a co tonie?”

Do miski z wodą wrzucamy różne przedmioty: ołówek, kamień, moneta, gwóźdź, piasek, spinacz biurowy, klucz, korek, magnes, plastikowy klocek. Obserwujemy i omawiamy, co dzieje się z tymi przedmiotami. Następnie dzieci wrzucają: skruszony styropian, piórko, piłeczkę pingpongową, kawałeczek drewna, papier i inne lekkie przedmioty – omawiają, co dzieje się z tymi przedmiotami i dlaczego tak się zachowują.

Wyjaśnienie: Po wykonaniu doświadczenia, dziecko wymienia przedmioty, które pływały po wodzie i które zatonęły. Zauważa, że ciężkie przedmioty toną, a lekkie unoszą się na powierzchni wody. Rodzic zwraca uwagę dziecka na fakt, że wielkość przedmiotu nie ma wpływu na to, czy on pływa, czy tonie – duży kawałek styropianu pływał, mała moneta utonęła.

Doświadczenie 4 – “Szybko – wolno”

Rodzic nalewa wodę o różnej temperaturze do trzech szklanek, wsypuje 1 łyżeczkę cukru i miesza. Dziecko obserwuje, gdzie szybciej rozpuścił się cukier.

Wyjaśnienie: W ciepłej wodzie cukier szybciej się rozpuszcza.

Doświadczenie 5 – “Co się rozpuści?”

Dziecko ma za zadanie napełnić szklanki wodą (nie do pełna). Następnie kolejno wrzuca do każdej po 1 łyżeczce wymienionych substancji (sól, cukier, pieprz, kawa, kakao,ryż, piasek -określa, które substancje się rozpuściły w wodzie. Rodzic zwraca uwagę, że substancje, które się nie rozpuściły osiądą na dnie, a w czasie mieszania będą się unosić.

Wyjaśnienie: Sól i cukier rozpuszczają się, to znaczy, że cząsteczki wody wnikają pomiędzy cząsteczki cukru lub soli. Cząsteczki wody nie mogą przeniknąć między cząsteczki kawy, kakao, ryżu, czy piasku. Te substancje nie rozpuszczają się w wodzie. Tworzą zawiesinę, której drobiny osadzają się na dnie.

Doświadczenie 6 – “Klej z wody”

Rodzic przygotowuje dwa lusterka. Na jedno nakłada kilka kropel wody i umieszcza na nim drugie lusterko. Następnie próbuje rozdzielić oba lusterka. Zauważa wraz z dzieckiem, że trzeba użyć dużo siły, żeby je rozdzielić.

Wyjaśnienie: Pomiędzy cząsteczkami szkła i wody działają duże siły przyciągania. Dlatego woda spływa po szybie powoli, a na przykład ziarenko piasku w ogóle nie przyczepi się do szkła.

Doświadczenie 7 – “Balon”

Rodzic do butelki wsypuje 2 łyżeczki suszonych drożdży i zalewa 50ml ciepłej wody. Następnie dodaje 3 łyżeczki cukru i miesza całość. Na otwór butelki naciąga balonik.

Wyjaśnienie: Z suchymi drożdżami nic się nie dzieje, dopóki nie dodamy ciepłej wody i cukru. Po zalaniu wodą odzyskują aktywność. Wówczas zaczynają one korzystać z cukru i wytwarzają dwutlenek węgla, który napełnia balonik. Jeżeli chcemy przyspieszyć wzrost balonu to butelkę wstawiamy do ciepłej wody.

8. Podsumowanie zajęć. Omówienie z dziećmi wniosków płynących z przeprowadzonych obserwacji i doświadczeń. Wykonajmy dziecku odznakę “Małego badacza”.

MIŁEJ ZABAWY 🙂

Skip to content