Publiczne Przedszkole nr 2 w Pile

02.04.2021 – gr. IV

 

TEMAT: ŚMIGUS-DYNGUS
Dzień dobry, witam wszystkich serdecznie, to ostatni dzień naszych zabaw przed świętami.
Ciekawa jestem czy wasz owies już wyrósł.

1. “Czarowanie kolorami” – działanie dzieci. Przepis: pokrojone drobno lub poszatkowane liście czerwonej kapusty należy zalać wodą i gotować na małym ogniu 5–10 min. Płyn, gdy ostygnie, zlewamy do butelki i trzymamy w lodówce. Może służyć do doświadczeń przez długi czas. Stosuje się go jako wskaźnik do badania reakcji chemicznych. Dzieci pomagają podczas krojenia (pojedyncze liście, plastikowymi nożami) lub obserwują szatkowanie, przekładają kapustę do garnka, zalewają wodą i zanoszą do kuchni z prośbą o zagotowanie. Wystudzony płyn zlewają do butelki za pomocą miarki do płynów i lejka. • główka czerwonej kapusty, szatkownica lub noże (plastikowe dla dzieci), woda, garnek

2. Klepany – utrwalenie tańca.

3. “Nasz śmigus” – rozmowa z dziećmi. Dzieci same wyjaśniają, co oznacza śmigus-dyngus.
P. uzupełnia ich wiedzę informacjami: Śmigus-dyngus to tak naprawdę dwa odrębne zwyczaje, które obchodzono tego samego dnia – w Poniedziałek Wielkanocny. Śmigus to zwyczaj obchodzenia przez gospodarza na wsi swoich pól i polewania ich wodą w celu zapewnienia urodzajnych plonów. Natomiast dyngus to zwyczaj obdarowywania kiełbasą i jajkami osób, które przychodziły i składały życzenia. P. zadaje pytania: Jak teraz obchodzi się ten zwyczaj? Co podoba się wam w śmigusie-dyngusie? Co wam się nie podoba w tej tradycji? Jak można w kulturalny sposób spędzać ten dzień? P. podkreśla, że ten zwyczaj to symbol, więc polewanie też powinno być symboliczne.

smingus dyngus

4. “Czyje wiadro cięższe?” – zabawa dydaktyczna. Ważenie.
Przygotowujemy wagę z wieszaka (wieszak musi mieć poprzeczny drążek lub zaczepy na końcach ramion, wtedy łatwiej zaczepić pojemniki do umieszczania produktów). Doczepiamy do niego np. papierowe lub plastikowe torby, kartonowe pojemniki na sznurku lub plastikowe wiaderka (muszą być takie same). Dziecko trzyma wagę, inni wrzucają do jednego pojemnika po 2 kasztany. Pozostali liczą, ile kasztanów jest wkładanych i obserwują zachowanie wagi. Gdy wieszak zdecydowanie się przechyli, dziecko zaczyna wkładać kasztany do drugiego pojemnika do momentu, aż wieszak się wyprostuje. Następnie dzieci ważą różne zabawki i porównują, co jest cięższe. • wieszak, pudełka lub torby, różne przedmioty do ważenia.

5. Praca z L60 – kolorowanie według kodu, dekodowanie informacji.

6. Śmigus – dyngusYouTube
Życzę wszystkim wspaniałych Świąt Wielkiej Nocy, dzieciom pięknych prezentów od “zajączka” i mokrego “dyngusa”.

zyczenia

Skip to content